Biedt een goed vertrekpunt voor reflectie. Vergelijken van gegevens kan leiden tot onverwachte inzichten. Een goed gesprek is vervolgens vaak de opmaat voor een kwaliteitsslag.
Bijvoorbeeld in je huisartsen- en eerstelijnspraktijk/organisatie tijdens werkoverleg, kwaliteitsoverleg, spiegelavonden, overleg rondom zorgprogramma’s, tijdens intercollegiale toetsing of audit.
Effectief spiegelen werkt als
Spiegelinformatie omvat allerlei vormen van informatie waarmee je als huisartsen/zorgprofessionals je zorgverlening kunt spiegelen. Bijvoorbeeld cijfers of ervaringen van collega’s, patiënten en samenwerkingspartners. Er kan dus gespiegeld worden op zowel kwantitatieve en kwalitatieve gegevens.
Hoe vind je de juiste spiegelinformatie?
Je kunt hiervoor diverse bronnen benutten: www.nhg.org/kwaliteit/spiegelinformatie-bronnen. In dit bronnenoverzicht kun je filteren op thema’s en niveaus en is bedoeld voor huisartsen, praktijkmanagers, praktijkondersteuners, kwaliteitsfunctionarissen en regionale organisaties
Neem gerust contact op dan bespreken we de mogelijkheden.
webdesign door One4Design.nl